Followers

15.8.12

Iftar.. 14.08.2012

Salam,
Semalam masak simple2 jek coz husband ade buka puasa di opis.. maka aku ngan anak2 je la mkn kat rumah..
aku tak tau nak masak ape.. tapi yang pasti aku tak nak makan nasi... ade spaghetti ingat wat something yg boleh mkn ngan spaghetti la... selak selak buku resepi terjumpe 1 resepi yg boleh diguna pakai.. tapi aku olah cara aku, tak follow pon resepi dalam buku.. hehehe..

tak tau nak bagi name ape akan menu ini..tapi sedap dimakan... :)




Resepi menu seperti di dalam gambar di atas...

Bahan-bahan:

  • spageti 
  • 1 labu bawang besar - potong dadu
  • 2 ulas bawang putih - tumbuk ckit
  • 1 inci halia - tumbuk ckit
  • 2 sudu cili boh
  • 3 cawan air rebusan ayam
  • daging cincang ( aku gune daging ayam..anyway daging beger sebenatnye)
  • lada benggala kuning & hijau
  • 1 biji tomato - potong dadu buang biji
  • 1 sudu teh serbuk lada sulah
  • 1/2 suduh teh mixed herbs
  • 2 sudu makan tomato sos
  • garam
  • minyak

Cara-cara
  1. didihkan air secukupnye di dlm periuk bg merebus spageti. ambil secubit garam dan ckit minyak zaiton masukkan ke dlm air mendidih dan rebuskan spageti sehingga 'al dente' spt yg disyorkan pada bungkusan.. Angkat dan tus.
  2. sementara itu... panaskan minyak di dalam kuali. tumiskan bawang, bawang putih, halia dan mixed herbs hingga naik bau.
  3. masukkan cili boh..masak hingga pecah minyak..
  4. masukkan daging cincang..gaulkan hingga daging masak
  5. masukkan tomato,lada benggala dan lada sulah serta garam. gaul mesra..
  6. masukkan air rebusan ayam serta tomato sos.. biarkan semuakan mesra dan masak..
  7. tuangkan kuah yang telah masak ke atas spageti...ia sedia untuk di makan...

2 comments: