Followers

8.8.12

Buka puasa -8.8.2012

Salam,
hari ini genap 44 ari aku berpantang..
dan untuk pertama kali dalam hidupku, aku masak ikan yg jenis besar2 dan masakan selain goreng..
b4 b4 ni masak ikan yg aku reti goreng jek...tp aku mmg akan elak masak ikan...selalu hubby je yg akan masak ikan...
disebabkan last week hubby beli ikan talapia...dan ujung minggu lepas ade hubby wat bakar...sgt la sedap!
ade lagi sekor dlm icebox tu... aku pon plan la nak wat bakar..
tak kan nak tunggu hubby balik kot baru nak bakar kan... maka aku pon tanya la en gugel mcm mane nak wat talapia bakar...
sekali jumpe 1 blog yg megenalkan dirinye sebagai 'mak long'.... aku pon amik la resepi mak long and bakar ikan talapia aku tu...
siap potong tengah ye..belah due...hahaha...hebat xhebat la aku...
hasil ekspetimen aku? sedap sgt sedap... 
ni resepi yg aku amik dr blog mak long dan aku tambah ckit..

bahan:
ikan tilapia
3 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
5 biji cili api
1/2 inci kunyit hidup
1 inci halia
2 batang serai
garam
2 helai daun limau purut
daun kunyit hiris halus

cara:
blendkan semua bahan2 diatas kecuali daun limau purut & hirisan daun kunyit.. perapkan ikan dengan bahan yang telah diblend, daun limau purut dan hirisan daun kunyit.. garam secukup rasa.. selama 1/2 jam..
panaskan oven selama 10 minit dengan suhu 200`c.. kemudian bakar ikan selama 30 minit..

senang dan sedap..
sorry, xsempat snap gambar..biasa la org ade anak kecik...

No comments:

Post a Comment