Followers

3.9.12

Begedil Daging

Salam,
last Saturday lepak rumah ami... punye la tahap malas diriku ini... ami wat sup ayam.. kununnye nak mkn ngan mee hoon..jadi mee hoon sup la kan... sekali tetibe ami suruh aku wat begedil daging ngan kicap cili/sambal... 
aku pon ok kan je la.. dah la balik umah ami, suh ami je wat keje... teruk betulkan...
begedil daging? hemm tak penah aku wat seumur idup aku... ami lak suruh aku wat then terus pegi naik mandi solat berbagai... aku pon terpakse la tanye en google... ni resepi yang aku jumpe dan aku modify ikut suke hati aku la...

Begedil Daging

  • Mince meat 
  • 2 biji Kentang - rebus
  • Lada sulah
  • Black pepper
  • Mixed herbs
  • Garam
  • Cili hijau
  • Bawang - goreng
  • Daun ketumbar/daun sup
  • Telur
Cara-cara
  1. Rebuskan kentang. Buang kulit dan lenyetkan.
  2. Goreng daging dgn minyak yg ckit. Campurkan lada sulah. Siap digoreng, tumbukkan daging.
  3. Campurkan kentang dan daging. Madukkan bahan2 lain kecuali telur... campurkan kesemue sebati.
  4. Bentukkan begedil.
  5. Pukul telur dlm mangkuk lain. Taruk sedikit garam dan lada sulah.
  6. Rendamkan begedil yg tlh dibentuk ke dlm telur dan digoreng hingga garing aka golden brown..
  7. Sedia di hidang bersama meehoon sup...




Cili Kicap
  • Cili api
  • Bawang putih
  • Gula
  • Garam
  • Kicap
  • Sos tiram
Cara-Cara
  1. Belenderkan semue bahan sekali


No comments:

Post a Comment