Followers

21.2.13

Breastfeeding

Salam,

it's been 8 month aku menyusukan Nazim..
Alhamdulillah


pengalaman yang tersangat indah..

journey 8 bulan ku...


selahirnye Nazim ke dunia ini,die telah disahkan mengalami masalah yg perlu masuk ke nicu..but die tak de la terus masuk nicu once lahir.
lepas aku masuk/balik ke bilik wad aku, lbh kurang lps 2 jam besalin (aku jumpe Nazim kejap je mase nurse sahkan anak aku adalah anak lelaki dan kesempurnaan baby) baru aku dijumpekan dgn Nazim. Nurse bawak Nazim kat aku untuk di susu kan. tetapi malangnye Nazim tak boleh menghisap kerana pernafasan Nazim yang tidak stabil.
di sebab kan itu, Nazim di bawa pergi ke NICU.. Nazim di letakkan ke dalam oxygen box for 24hrs. dan aku pula masih terbaring di atas katil kerana tiub epidural masih di tulang belakang ku, yang hanya di buka after 24 hrs operation.
anyway, aku tak duduk/baring diam kerana aku tau anakku perlukan susu awal., he really need it.. ape telah aku lakukan?

aku minta nurse untuk pinjam pump untuk pump susu, supaya dpt aku bekalkan untuk Nazim di NICU.. Alhamdulillah nurse sgt membantu dan sgt baik (TQ Hospital Putrajaya)..aku hanya pump susu di atas katil, en Husband tolong cuci dan simpankan dlm bekas susu untuk dibekalkan ke NICU..Nurse siap ajar en Husband ku mcm mane nak uruskan susu ibu.. so sweet.. lps pump (1st pump) aku mtk husband hantakan ke NICU.. sekembali husband dari NICU, husband cakap Nazim kene puasa untuk 24 jam., susu di simpan di dalam fridge NICU, once Nazim ready to take milk nurse/doctor will feed him.. Alhamdulillah.. sokongan susu ibu di Hospital Putrajaya sgt bagus. Nazim in oxygen box, tapi aku tak sedih. kenape? mase Nabil dimasukkan incubator aku sgt sedih walaupon mase tu dah tau mmg tau Nabil akan masuk ke incubator.. anyway kes Nazim kami xtau he will be in oxygen box. but we not sad about it.. may be sebab kami dah matang/ lebih dewasa.. ape yg aku doakan cepat la anak ku recover.. 







the next day, after 24 hrs Nazim dilahirkan.. aku dah blh bagun dari katil.. perkara pertama dikepala ku ialah i want to meet my baby and feed him. aku minta en husband bawa aku ke NICU to meet our baby.. aku perlu naik wheelchair ke NICU (tingkat lain).. aku jumpe Nazim.. happynye... he no more on oxygen box.. Alhamdulillah.. sgt bersyukur.. tapi doctor minta aku terus pumpkan susu dan bekalkan ke NICU, doctor masih tgk pattern Nazim bernafas sebelum membenarkan direct feeding.. aku masih tenang. aku juga di terangkan bahawa Nazim on antibiotic for 7 days. once pernafasan die dah OK doctor akan minta aku room-in with baby sampai habis antibiotic die.. sebalik ke bilik wad, aku teruskan misi untuk pump susu.. dan en husband akan hantarkan ke NICU..

Day 3 at hospital, aku discaj dan Nazim still di NICU.. aku pulang ke rumah. malam pertama di rumah tanpa baby di rumah. tapi aku terus pump susu.. walaupon tak banyak mane tapi tetap pump kerana, newborn baby tak minum byk(pengalaman anak2 sebelum ini).

Day 4 after breakfast, aku pump susu sambil berborak with my mum and MIL yang jaga diriku serta anak anak ku.. tetibe one of mum ckp kenape susu aku warna merah? YA ALLAH!!! darah dah bercampur dengan susu... aku pass susu yg telah bercampur darah tu to my mum untuk dibuang... sedih sgt sbb 1.5oz susu terpaksa buang.. :(
anyway, tghari tu, mase en husband nak g solat jumaat, i mtk die antar i ke hospital.. setiba di hospital, memang doctor tgh tunggu aku dtg sebab nak suruh aku direct feeding and tgk Nazim boleh minum atau tdk.. aku pun ape lagi kan... duduk dan beri Nazim minum susu sambil diperhati oleh nurse dan doctor pelatih.... Alhamdulillah Nazim blh minum tanpa megah megah... terus doctor sibuk carik bilik/katil untuk aku room in... malangnye xde katil dlm nicu... dpt contact presint 8 rasenye ade tpt... so aku dgn x sedia ape2 brg.. duduk je kat sepital sambil tunggu pihak NICU discaj Nazim dari NICU dan masuk wad yg kat area quarters tu.. 1st time aku naik ambulance.. en husband follow belakang.. hehehe... sampai kat tpt tu, setiap ibu dapt 1 bilik.. duduk la aku kat ctu lagi 4 ke 5 hari kot... aku terus susu kan Nazim..siap perah simpan lagi...tidak sedikit pon rase susah atau sedih atau ketidak puasan hati.. layanan nurse pun sgt baik dan bagus..mesra...







my mum jaga aku sampai Nazim 20 days shj.. lps tu dah start puasa.. my mum dah balik rumah die.. tinggal la aku sendiri siang ari berpantang.. Alhamdulillah.. dah 20 hari aku OK dah... dah blh masak nasi.. masak lauk pantang sendiri.. blh la.. siap masak untuk en husband buka puasa.. dpt la en husband pegi teraweh beberape kali ke masjid.. selebihnye di rumah je...



waktu sedih dlm proses 8 bulan ni.. susu ku merundum sgt teruk lps sebln masuk kerja...
kenape jadi mcm tu? aku pon xtau.. xdpt nak kaji betul2... at the same time aku pon konon nak diet la.. xmkn nasi, mkn pasta2 jek.. pastu kerje lak siang dan malam..walaumacamanapon, aku xde rase stress itu pasti... but aku ade rase penat sebab kerja tak tentu time, siang dan malam.. aku siap mtk en husband belikan susu formula takut Nazim lapar tgh mlm..aku dpt rase susu xde..tgh mlm tu aku bancuh sekali, sbb aku rase mcm die xkenyang.. but Nazim refused to drink... sudahnye melekat la die sepjg mlm..aku buat power pump everyday.. tetibe jadi stress sbb susu dah sgt sgt kurang... last2, talk with my mum.. and my mum said jgn wat power pump dah..and jgn antar Nazim  ke taska.. work from home and biar Nazim melekat je with me.. itu ape yg aku lakukan untuk 3 hari... Alhamdulillah susu ku kembali...dgn nasihat my mum, konfident diri sendiri bahawa SUSU ADA... sewaktu itu umur Nazim 4 bulan..




now he is still breastfeeding without fail.. the only milk he want.. Alhamdulillah fasa pertama aku dah lepas.. first 6 month.. now menuju ke fasa ke dua, 12 month!! boleh yes i can do it.. anything for my baby...

dengan support my dear husband and family member...

sangat senang susu badan ni..
xyah bagun mlm nak bancuh susu, cuci botol..
nak kuar, xyah bawak air panas, air sejuk,susu, botol... byk hal...
susu badan selak jek... NIP? yes i do it all the time..

i support breastfeed...

Wasalam,
Ezan

No comments:

Post a Comment