Followers

23.2.12

WANITA HAMIL YANG TERTEKAN BERISIKO MENDAPAT ANAK MEMPUNYAI ALAHAN


Salam semue...
lame tidak post ape2 kan...sgt la sibuk nowDays... :)
anyway ni just nak kongsi sesuatu yg terjumpe kat Facebook...



Wanita yang tertekan dengan masalah kewangan, hubungan sosial dan lain-lain melahirkan anak yang lebih senang mendapat allergi dan asthma, penyelidik daripada US menyebut.

Penemuan ini yang di bentangkan dipersidangan American Thoracic Society in Toronto menyarankan tekanan pada ibu mungkin boleh memberi kesan yang berpanjangan terhadap anak.

Kajian ini menambah, terdapat bukti yang semakin kuat yang menunjukkan tekanan perasaan yang disebabkan oleh masalah kewangan dan perhubungan boleh memberi kesan negatif terhadap perkembangan sistem imun kanak-kanak dan ia boleh bermula semasa dalam kandungan lagi.” Kata Dr. Rosalind Wright dari Harvard Medical School in Boston dalam kenyataannya.

Dia dan para penyelidiknya mendapati ibu yang mengalami tekanan lebih kerap melahirkan bayi yang mempunyai tahap immunoglobulin E or IgE yang tinggi walaupun ibu kurang terdedah kepada unsur yang memberikan alahan (allergen).

Apabila kajian terhadap binatang mendapati tekanan melipat-gandakan kesan allergen terhadap sistem imun pada anak-anaknya, kumpulan penyelidik dari Harvard mula mengkaji samada kesan yang sama boleh terjadi terhadap manusia.

Mereka mengukur tahap IgE dalam darah tali pusat pada 387 bayi baru lahir di Boston.

Bayi yang ibunya mempunyai tahap tekanan tertinggi tetapi tidak terdedah kepada unsur allergen yang lain seperti debu dan serangga kecil (mites) dirumah tetap mempunyai IgE yang tinggi didalam darahnya. Ia tidak berkait dengan suku kaum, tahap pendidikan atau tabiat merokok.

Penyelidikan ini menunjukkan corak yang sama dengan kajian yang dibuat Dr. Andrea Danese dari University of London yang menunjukkan kanak-kanak yang mengalami masalah dirumah, yang terdedah kepada disiplin yang teruk dan masalah seksual mempunyai masalah radang dua kali lebih tinggi dari kanak-kanak biasa.

Unsur penyebab radang seperti C-reactive protein, fibrinogen dan sel imun meninggikan risiko untuk mendapat kencing manis dan darah tinggi. Ia juga mengurangkan kebolehan hormon glucocorticoids- hormon yang bertanggung jawap mengurangkan radang dalam badan- yang seterusnya menjurus kepada kejadian radang dan alahan dikalangan kanak-kanak.


No comments:

Post a Comment